فرش محرابي براي مسجد

سجاده فرش مسجد با قيمت فرش سجاده اي كارخانه فرش سجاده كاشان

فرش محرابي براي مسجد

۴۰ بازديد

در بين طرح‌هاي فرش مسجد، به طور قطع فرش محرابي محبوب‌ترين و پرفروش‌ترين نوع فرش براي مساجد و نمازخانه‌ها محسوب مي‌شود.
در واقع اين طرح محراب كه بر روي طرح هاي سجاده فرش ‌مي‌بينيد بر گرفته از همان طرح محراب داخل مساجد مي‌باشد كه به صورت طاق‌نما و قوسي شكل ساخته مي‌شود.
محراب يكي از جلوه‌گاه‌هاي آييني مذهبي مسلمانان به حساب مي‌آيد كه به صورت مقعر (گودي شكل) ساخته مي‌شود و جايگاه پيش‌نماز مسجد براي برپايي نماز جماعت مي‌باشد.
نقش‌مايه‌ي اصلي فرش سجاده محرابي نيز همان طرح محراب مي‌باشد كه اطراف آن را با گل‌ها و بوته‌ها و همچنين با ساير اشكال هندسي چون شمسه تزيين مي‌كنند كه تلفيق فوق‌العاده زيبايي از هنر ايراني و اسلامي را نمايان مي‌سازد.

فرش محرابي مسجد

مقايسه‌ي انواع سجاده فرش محرابي براي مسجد

انواع طرح‌هاي فرش مسجد كه داراي محراب هستند را از نظر ميزان نقش‌هاي به كار رفته در داخل آن نيز مي‌توان به 2 دسته‌ي فرش طرح محرابي ساده و فرش محرابي شلوغ تقسيم‌بندي كرد.


نمونه فرش طرح محرابي ساده

داخل محراب اين نوع فرش‌هاي سجاده‌اي معمولا بسيار ساده و بدون هر گونه نقش و نگاري مي‌باشد و يا صرفا داراي يك ترنج در وسط محراب است كه نمونه‌ي از آن را در ادامه مي‌توانيد ببينيد:

فرش طرح محرابي

 

نمونه فرش محرابي سجاده اي شلوغ

در داخل محراب اين نوع سجاده فرش‌ها نقش و نگارهاي بسياري از جمله گل و بوته به كار مي‌رود كه در فرش‌هاي ايراني (به خصوص فرش‌هاي اصيل و دستباف) بسيار مرسوم بوده و به طرح‌هاي افشان معروف هستند؛ در ادامه نمونه‌اي از اين فرش‌هاي طرح محرابي شلوغ را مي‌توانيد ببينيد:

سجاده فرش محرابي

ديدن همه‌ي طرح‌هاي فرش محرابي مسجدي:

در ادامه همه‌ي طرح‌هاي سجاده فرش محرابي شركت سبحان (صنايع فرش ثريا كوير كاشان) را با سه رنگ پرفروش در كنار يكديگر براي شما قرار داديم تا انتخاب دقيقي داشته باشيد.
البته اين نكته را در نظر بگيريد كه علي‌رغم متنوع بودن طرح‌ها و متناسب بودن آن‌ها با تمامي سليقه‌ها، باز هم ممكن است شما طرح ديگري مد نظرتان باشد كه هيچ نگراني از اين بابت نداشته باشيد؛ شركت ما طراحان خبره‌اي دارد و شما مي‌توانيد با ارسال عكسي مناسب از طرحتان، آن را به صورت نقشه شده ببينيد و با تاييد نقشه‌ي نهايي فرش سجاده‌اي، فرش مسجدتان را خواهيم بافت.

براي ديدن همه‌ي طرح‌ها ير روي لينك زير كليك كنيد و همچنين نمونه فيلم فرش محرابي را هم مشاهده كنيد:

https://pariscarpet.com/farsh-mehrabi/

فرش محرابي براي مسجد

از جمله مزيت‌هاي فرش مسجد محرابي مي‌توان به نظم، ترتيب و فاصله‌ي يكسان بين نمازگزاران اشاره كرد به گونه‌اي كه هر يك محراب، فقط براي يك نمازگزار مي‌باشد (مثل سجاده نمازهاي مخمل و ترمه) و در مقايسه با فرش‌هاي غيرمحرابي سازماندهي و آراستگي بهتري را در مساجد و نمازخانه‌ها ايجاد مي‌كند.

از عيب‌هاي اين نوع سجاده فرش مي‌توان گفت كه به مقدار خيلي كم، پرتي بيش‌تري در مقايسه با فرش‌هاي طرح غيرمحرابي دارد؛ هنگام بافت فرش سجاده بايد يك طرح محراب به صورت كامل بافته شود (طبق نقشه) ولي ممكن است هنگام نصب، با توجه به ابعاد مسجد يا نمازخانه، مقداري از محراب آخر توسط نصاب برش داده شود كه البته معمولا اين پرتي‌ها قابل استفاده هستند و مي‌توانيد در جاهاي ديگر مانند راه پله‌ها و يا منبر مساجد استفاده كنيد.

 

طرح محراب:
محراب نمايي از هنر اسلامي است. به نماي طاق در داخل مسجد محراب گفته مي شود كه نشان‌دهنده‌ي جهت قبله مي‌باشد و پيشواي نماز (امام جماعت) هنگام برپايي نماز در آن مي‌ايستد. از نظر لغوي، واژه‌ي محراب داراي معاني متعددي است كه از جمله‌ي آن‌ها مي‌توان به صدر مجلس يا بالاي مجلس به عنوان شريف‌ترين جاي عبادتگاه اشاره كرد. برخي ديگر نيز بر اين باورند كه واژه‌ي محراب از ريشه‌ي سه حرفي “حرب” به معناي جنگيدن گرفته شده است؛ از اين نظر نيز مي‌توان محراب را ميدان جنگ دانست كه محلي براي جنگيدن انسان با هواي نفس (نفس اماره) و شيطان است.
محراب يك نمونه‌ي بارز و برجسته از هنر و معماري اسلامي است كه به عنوان نقش‌مايه‌ي اصلي در بسياري از آثار اسلامي استفاده مي‌شود؛ از جمله‌ي اين موارد مي‌توان به كاربرد آن در گچ‌بري‌ها و كاشي‌كاري‌ها اشاره كرد كه اطراف آن را با آيات قرآن تزيين مي‌كنند؛ همچنين محراب به عنوان طرح اصلي سجاده فرش محرابي مسجد به كار مي‌رود كه در اطراف آن معمولا گلدسته يا ستون قرار مي‌گيرد.

source: www.pariscarpet.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد